één gebouw, twee gezichten

Kindcentrum Het Sterrenwerk, Sassenheim

Kindcentrum Het Sterrenwerk in Sassenheim is dé plek waar ieder kind de ruimte krijgt om te bloeien en te groeien, en vervolgens vol vertrouwen de toekomst tegemoet te treden. LIAG heeft deze ambitie van een fusieschool en kinderopvang waargemaakt met het ontwerp voor dit kindcentrum. Zo is een kwalitatief goed én gezond gebouw gerealiseerd. Er is een omgeving gecreëerd waar eenieder zich thuis voelt, en waar leerlingen goed presteren terwijl leerkrachten minder stress ervaren.

Fotografie: Lucas van der Wee

Functie:
basisschool & kinderopvang

Opdrachtgever:
Sophia Scholen, UniKidz en Gemeente Teylingen

Locatie:
Sassenheim

Jaar:
2024

Status:
in gebruik

Gelegen te midden van een vinexwijk uit de jaren 1980, trekt Kindcentrum Het Sterrenwerk direct de aandacht van voorbijgangers. Hoewel het gebruik van zandkleurig baksteen aansluit bij de omgeving, is het duidelijk dat de tweelaagse nieuwbouw een bijzondere functie vervult. Zo benadrukt de variatie in kleurnuance en metselverbanden het maatschappelijke karakter van dit gebouw. Terwijl de robuuste uitstraling past bij de functie. Het maakt eenieder duidelijk: dit kindcentrum biedt elk kind een veilige thuis.

“De vorm van het gebouw oogt eenvoudig, de gevel hebben we juist weten te verbijzonderen. Het metselwerk sluit aan bij de woningen eromheen. Door een abstract spel van vlakken en de nodige verfijning in uitwerking weet het gebouw zich te onderscheiden, maar toont het (ook) zijn functie.”
Thomas Bögl, LIAG architecten en bouwadviseurs

Eén gebouw met twee gezichten
De locatie van dit kindcentrum is uniek. Het wordt namelijk omringd door wegen en watergangen. En dat heeft de architectuur beïnvloed. Een ruime, uitstekende verdieping over de gehele lengte bepaalt het uiterlijk van de gevel aan de straatzijden. Dit heeft zo z’n voordelen: Het biedt kinderen en ouders op het schoolplein bescherming tegen zon en regen. Het creëert bovendien een overgang tussen de dynamiek van buiten en de rust binnenin. Aan de achterkant van het gebouw valt juist een terugliggende verdieping op. Deze geleidelijke opgang, samen met het gebruik van natuurlijke materialen en organische vormen, past goed bij de groene omgeving. Dat is gunstig, omdat dit resulteert in een beschutte plek voor de allerjongsten en een dakterras met uitzicht voor de oudere leerlingen.

"Ik ben blij, maar vooral ook ontzettend trots dat het gebouw precies is geworden waar we op hoopten. De overvloed aan licht en ruimte vervult een langgekoesterde wens.”
Adelheid Bierman, Kindcentrum Het Sterrenwerk

Op (kinder)maat gemaakt
De indeling van Het Sterrenwerk past bij de doorgaande leerlijn. Opvang en onderwijs komen samen, en volgen elkaar ook logischerwijs op. Zo heeft iedere leeftijdsfase een eigen, herkenbare én vanzelfsprekende plek in het gebouw. De inrichting van elk cluster sluit in beleving en in maat aan bij elke leeftijdsgroep. Waar de (speel)omgeving van de jongste leerlingen zowel binnen als buiten zeer beschut ligt, opent de omgeving van de opvolgende (leeftijds)fasen zich steeds verder. Hoewel elk opvolgende cluster steeds royaler oogt, voelt het kindcentrum kleinschalig aan. Leerlingen voelen zich door deze opbouw snel vertrouwd. Afgeronde vormen, natuurlijke materialen, pasteltinten en overvloedig daglicht kenmerken het interieur en geven de ruimte bovendien een huiselijke sfeer.

“Tussen de lokalen in ligt een samenwerkplek. Dit is een fijne toevoeging. Het zijn ruimten waar leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, geconcentreerd kunnen werken in een rustige omgeving.”
leerkracht, Kindcentrum Het Sterrenwerk

Met een multifunctioneel hart
In het hart van dit kindcentrum bevindt zich een opvallende blikvanger en multifunctioneel meubelstuk: een bamboe sculptuur die dient doet als ontvangstbalie, keuken, opbergruimte en trap - alles in één dus. Het fungeert als ontmoetingspunt. Hier kom je elkaar tegen of samen. Tegelijkertijd doet het dienst als oriëntatiepunt. Dit sociale hart staat in verbinding met alle clusters, het speelplein op de begane grond en de leerpleinen op de verdieping. Tot slot biedt de veelzijdigheid van dit element talloze mogelijkheden voor het gebruik van deze centrale ruimte.

“De beschutting is fijn voor de allerjongsten, terwijl de open en grotere plekken ideaal zijn voor de oudere leerlingen om zich toe te eigenen. De groepsruimten omarmen de leer- en speelpleinen. Deze pleinen zijn daarmee altijd in het zicht en tegelijkertijd zo vormgegeven dat het een rustige uitwerking heeft op de kinderen.”
Mart Bremer, LIAG architecten en bouwadviseurs

Benieuwd naar een verhaal over architectuur waar je gelukkig van wordt?

neem contact op