de blauwe route als verbindend element in de school (Rivers International School Arnhem)

Rivers International School Arnhem

Locatie: Arnhem
Opdrachtgever: Stichting Quadraam
Functie: Onderwijsgebouw basisschool, middelbare school, kinderopvang, sport en parkeren

De Rivers International School Arnhem biedt opvang en onderwijs voor kinderen van 2 tot 18 jaar. Het gebouw huisvest een basisschool (primary), een middelbare school (secondary) en kinderdagopvang (nursery). De nieuwbouw is gerealiseerd op een prominente plek in de Arnhemse groeiwijk Schuytgraaf.

Community building 
Vele buitenlandse leerlingen van zowel primary (basisschool, onderdeel van schoolbestuur De Basis) als secondary (middelbare school, onderdeel van het Lorentz Lyceum van Quadraam) bouwen hier aan een ‘warm and welcoming community both global and local’. Er is ook een ‘pre-school’ (SKAR) opgenomen in het schoolgebouw. De school fungeert tevens als ontmoetingsplek voor de families (expats) van de schoolgaande kinderen.

De Rivers International School Arnhem heeft één verbindend element en dat is de blauwe route die de sportruimte verbindt met de bovenste verdieping. Deze blauwe trap symboliseert daarbij de loop van een rivier. Aan de centrale ruimte liggen alle gemeenschappelijke ruimten zoals de 'Community' ruimte (speciaal voor ouders), bibliotheek en de verschillende open leergebieden met ieder een eigen identiteit maar wel duidelijk horend bij het geheel. 

Er is leeftijdsgericht ontworpen. LIAG heeft goed gekeken en geluisterd naar de wensen van de verschillende gebruikers. Het interieur en de faciliteiten zijn op kindhoogte ontworpen. Zo zijn er lage ramen gemaakt bij de ‘primary’ en de ‘nursery’. Deze functies bevinden zich samen met de gezamenlijke functies zoals de kantine, drama/muziek ruimte en 'enquiry' op de begane grond. De 'secondary' bevindt zich op de tweede verdieping. In de 1/3 verdiepte kelder bevinden zich de sportzaal en parkeergarage voor de medewerkers. 

Door het parkeren in de kelder onder te brengen ontstaat meer ruimte op het terrein voor speelplaatsen en schoolpleinen. Een optimale zontoetreding op het schoolplein is bereikt door het gebouw aan een zijde schuin 'af te snijden'. Ook de daken worden ingezet voor schoolplein en buiten activiteiten. Zo wordt het gehele gebouw ook aan de buitenkant geactiveerd. Pleinen op verschillende niveaus zorgen ook voor een differentiatie in buitenruimten en ook speelruimten die meer beschut zijn (op het dak van de parkeergarage). In het ontwerp van het gebouw is reeds rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding in de toekomst. De Rivers International School Arnhem heeft Frisse Scholen klasse B

De komst van Rivers International School Arnhem is een belangrijke stap: niet alleen voor de leerlingen en medewerkers van de school, maar ook voor de versterking van het internationale vestigingsklimaat in Gelderland.

copyright foto's: Ben Vulkers