Eduwiek

Locatie: Hoogeveen
Opdrachtgever: Roelof van Echten College
Functie: Onderwijsgebouw voor praktijkonderwijs, vmbo, en speciaal onderwijs: kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking

Eduwiek biedt ieder kind een passende plek voor onderwijs, zorg en begeleiding. Een uniek onderwijsconcept dat LIAG heeft vertaald in een fris en robuust gebouw met een zachte uitstraling. De nieuwe school biedt plaats aan alle leerlingen van het praktijkonderwijs en vmbo (incl. Groen onderwijs) van het Roelof van Echten College, RENN4, de jongeren van het naastgelegen woonzorgcentrum van Ambiq en Onderwijscentrum De Twijn.

Samen waar het kan, apart als het moet
De nieuwbouw biedt onderdak aan verschillende onderwijsvormen en leerlingen, maar de scholen werken volgens één onderwijsconcept.‘Samen waar het kan, apart als het moet’ is het motto van de school en dit is ook het uitgangspunt voor het ontwerp voor het gebouw. Iedere school heeft een eigen plek in het gebouw, maar alle drie de scholen maken ook gebruik van elkaars kennis en faciliteiten. Regulier en speciaal onderwijs delen hun kennis en expertise. Daardoor heeft iedere leerling toegang tot het totale aanbod aan onderwijs en begeleiding.

Het gebouw heeft een natuurlijk gelobde vorm met afgeronde hoeken die het gebouw een zachte uitstraling geven. Iedere onderwijsvorm krijgt een eigen plek in het gebouw en de drie vleugels zorgen voor een natuurlijke zonering. In de uiteinden zijn de eigen ruimten van de uitzonderlijke scholen gesitueerd die privacy en rust vragen en de meer kwetsbare leerlingen geborgenheid bieden. Centraal in de school komen de gedeelde faciliteiten zoals de aula, een professionele grootkeuken, de gymzalen en diverse praktijklokalen. Op deze manier vinden leerlingen kleinschaligheid als ze dat nodig hebben, maar combinaties van onderwijs als hun talent daarom vraagt. Geen drempels meer, maar uitdagend onderwijs voor ieder kind.
 
Centraal in het gebouw bevindt zich het Expertisecentrum waar alle kennis op het gebied van onderwijs en zorg gebundeld wordt. Docenten van het speciaal- en reguliere onderwijs wisselen ervaringen en methodes uit en leren van elkaar om de ontwikkeling van het kind zo goed mogelijk te ondersteunen.
 
Zonering en oriëntatie wordt ondersteund door verschillende kleuren per bouwdeel en variatie in openheid en transparantie. De kleuren zijn zorgvuldig afgestemd op de doelgroepen en het gedrag van de leerlingen. Ieder bouwdeel heeft centraal een vide die zorgt voor doorzicht en daglicht tot diep in het gebouw. Hier is ook ruimte voor verschillende soorten open werkplekken.
 
De entrees zijn gepositioneerd in de oksels van het gebouw en geven direct toegang tot de aula in het centrale gebied. Het hart van het gebouw heeft een eigen kleurstelling en dient als multifunctionele ontmoetingsruimte voor iedereen. De brede trap in de aula verbindt de verdiepingen met elkaar en is ook te gebruiken als tribunetrap bij schoolevenementen.


copyright foto's: Ben Vulkers